Home » Legende van Bleiswijk » Interview

Enkele alinea's uit het interview door Frank van Dijl in' 60 Rotterdamse kunstenaars,' Boekuitgave van stichting DUODUO Rotterdam 2007. Voor het hele interview: ISBN 90-27971-92-0

Han Kuipers:
'Het schip is mijn atelier en mijn kunstwerk. Het varen is het exposeren.'

Han Kuipers vind ik op zijn smetteloze sleepboot de Raaf die ligt aangemeerd op de Rotte ter hoogte van de Stadsboerderij De Blijde Wei. Met wat gebonk en gestamp komt de motor tot leven, een haast tevreden geluid, als het spinnen van een kat. De trossen worden losgegooid en Han Kuipers wendt de steven stroomopwaarts.

Je bent kunstenaar, maar ik heb nu toch meer het gevoel dat ik met de schipper van de Kameleon te maken heb. 'Op een sleepboot ben je kapitein, dat klinkt hè. En het kunstenaarschap, wat is kunstenaarschap nou precies? Het is meestal een manier van leven en een manier van doen, zien, vertalen en maken. Dat zit er allemaal in. Dus deze kapitein van de Raaf is gewoon kunstenaar. Het schip is het atelier en ook het kunstwerk. Het varen is het exposeren. Het publieksbereik is groter, het publiek is enthousiaster en alles bij elkaar is het prettiger dan rondhangen in een galerietje. Dus de kunstenaar Han Kuipers heeft zijn weg gevonden.'

Wat is het onderscheid tussen jou en andere kapiteins van sleepboten?
Die gebruiken het schip niet als atelier. Zij doen de noodzakelijke werkzaamheden, ik doe wat de beeldhouwer en de schilder doen: veel nadenken. Een ander kleurtje erop, uitzoeken of de kleur die erop zit wel klopt, of het wel het goede havannabruin is en of het groen wel bij havannabruin en zwart kan. Het moet kloppen.'....

Wat maakt de kleur kloppend?
'Veel naar oude sleepboten gaan kijken. Net als de mensen die met beeldende kunst en beelden bezig zijn. Veel naar Kassel gaan en goede en vooral dure boeken lezen en erachter hoe de boel in elkaar steekt. Ik had niks met scheepvaart, niks met boten. Maar de meeste mensen hebben ook niks met kunst als ze beginnen. Vervolgens zijn ze aangewezen op galeries en musea om er achter te komen hoe het in elkaar zit en waar hun pad ligt. Het is allemaal hetzelfde, het maakt niks uit.'

Ik sprak een kunstenaar die zei: 'Kunst is iets maken wat er nog niet was.' Maar jij maakt juist iets dat er al wel was.
'Iets maken dat er niet was? Ik zou niet weten wat er niet was. Dan zit je misschien inde wetenschap: elektronica, computers, communicatiemiddelen, ruimtevaart ect. Dat zijn dingen die er nog niet waren. Maar binnen de beeldende kunst is alles er al. Het gaat om de interpretatie. Wat je doet met informatie, wat je doet met jouw uniciteit. Je maakt iets met alle gegevens die er al zijn, iets wat er misschien ook al is maar je maakt het net een beetje anders. Hetzelfde geldt voor varen, voor het schip, voor het omgaan met mensen, voor het maken van een website om een manier te vinden die aansluit bij mijn publiek. Het is allemaal hetzelfde.'

Maar als ik iets van jou wil hebben, wat koop ik dan?
'Dan koop je bijvoorbeeld: de Bleiswijkse steen. Ik heb al sinds 1962, zeg maar als hobby buiten de beeldende kunst die ik pleegde te doen, torsootjes gemaakt van vrouwen. Het eerste objectje uit 1962 heb ik teruggevonden in het atelier van mijn vader nadat hij jaren geleden was overleden. De anderen liggen ergens op een berg. Langzamerhand moet ik ze maar eens gaan inventariseren.Tijdens het varen heb ik, zo'n twintig jaar geleden, bedacht dat ik de Bleiswijkse steen gevonden heb op de plek waar de Rotte ontspringt.
Dat moet een legende worden.'

Het creëren van een mythe, is dat voor jou het kunstenaarschap?
'Het zit dicht bij. Erg dichtbij. Je moet het aannemelijk maken voor de mensen. Elke kunstenaar zal aannemelijk moeten maken wat hij uiteindelijk produceert.'....

Is de legende van Bleiswijk jouw hoofdwerk?
'Nee dat is allemaal bijzaak.Eigenlijk ben ik portrettist/beeldhouwer. Ik weet hier en daar nog wat te staan, maar ik vernietig al mijn werk. Ik heb niet zo de behoefte om na mijn dood nog te leven in de vorm van mijn kunstwerkjes, dus alles wat ik te pakken kan krijgen, vernietig ik. Er is dus heel weinig werk. Heb je een werk van mij, dan heb je een heel zeldzaam iets. Dan moet je er goed voor zorgen dat het niet in mijn handen komt.'

Eigenaardig.
'Dat valt wel mee. Op een gegeven moment denk je: Kunst is onzin en dan ontstaat er een groter perspectief.'

 

 Zie ook: de legende van Bleiswijk.